kracht 1600x873q80

Sportmassage

In de ene tak van sport maakt de masseur een vast onderdeel uit van de begeleidende staf, in de andere wordt deze persoon vergeten…. In de fysiotherapie werd massage jarenlang veelvuldig gebruikt tijdens behandelingen, maar is in een neerwaartse spiraal terecht gekomen wegens het ontbreken van wetenschappelijk bewijs dat “het helpt”.

Liggen sporters op de massagetafel hun tijd te verdoen? Crane en zijn collega’s gingen dit onderzoeken. Zij namen voor en na inspanningen spierbiopten af bij elf gezonde, sportieve mannen. Zo konden zij het spierweefsel van voor de inspanning vergelijken met dat van na de geleverde inspanning. Zo konden zij vaststellen dat er na de inspanning meer microbeschadigingen: onderbroken spiervezels, in het weefsel aanwezig waren. Je lichaam reageert hierop door het produceren van ontstekingsstimulerende signaalstoffen. Hierdoor krijg je spierpijn.

Na de inspanning werd van elke man één been gedurende 8 minuten gemasseerd door een gediplomeerde masseur. Denk hierbij aan de technieken: effleurage, petrissage en spierstrijkingen. Zodra de massage afgelopen was, werden er weer spierbiopten afgenomen. Dit werd 10 minuten en tweeëneenhalf uur later nog eens gedaan. De biopten werden geanalyseerd in een laboratorium en het bleek dat de spiervezels in het gemasseerde been zich sneller herstelden dan in het niet gemasseerde been.

Dankzij de handelingen van de masseur wordt de concentratie van verschillende signaalstoffen verhoogd waardoor diverse ontstekingsfactoren geremd worden. De onderzoekers konden een verhoging van het aantal actieve mitochondriën vaststellen. Hierdoor krijg je ontstekingsremming en pijndemping en je spiervezels kunnen sneller herstellen.

Na afloop van een marathon zie je de massagetafels vrijwel altijd vol liggen. Niet voor niets dus. Maar ik vraag me dan soms wel af welke van die lopers ook tijdens hun trainingsopbouw naar de marathon zich hebben laten masseren…. Vaak “belonen” de lopers zich enkel met een massage na een behaald doel. Uit dit onderzoek blijkt dat lopers juist tijdens de trainingsperiode regelmatig op de massagetafel zouden moeten plaatsnemen. In de opbouw van trainingen is spoedig herstel immers zeer gewenst.

Bron: Physios, jaargang 5, nummer 2.